Game Makerin ohjeistus on jaettu neljään osaan:
Tämä osio kuvailee Game Makerin peruskäyttöä. Se kertoo pelin pääidean ja kertoo, miten lisätään kuvia, taustoja ja ääniä, kuinka määritellään objekteja tapahtumilla sekä miten niitä lisätään huoneisiin.
Seuraavat aiheet kuuluvat tähän osioon:
Esittely
Asentaminen
Pro-versioon päivittäminen
Perusidea
Yksinkertainen esimerkki
Pääkäyttöliittymä
Kuvien määrittäminen
Äänet ja musiikki
Taustat
Objektien määrittäminen
Tapahtumat
Toiminnot
Huoneiden luominen
Pelisi julkaiseminen
Tämä osio kuvailee Game Makerin kehittyneempiä puolia. Se käsittelee polkuja, fontteja, aikajanoja, skriptejä ja tekniikoita, joilla luodaan tiiliä huoneisiin ja käytetään kuvakulmia huoneissa.
Seuraavat aiheet kuuluvat tähän osioon:
Kehittyneempi käyttöliittymä
Lisää kuvista
Lisää äänistä ja musiikeista
Lisää taustoista
Lisää objekteista
Lisää toimintoja
Lisää huoneista
Fontit
Polut
Aikajanat
Skriptit
Laajennuspaketit
Tämä osio käsittelee projektisi muuttamista valmiiksi peliksi. Se kertoo, miten peleihin lisätään ohjeistukset, miten niiden monia asetuksia säädetään ja miten ne muutetaan Game Makerista riippumattomiksi peleiksi, joita voit levittää myös muille.
Seuraavat aiheet kuuluvat tähän osioon:
Peli-informaatio
Pelin asetukset
Nopeussäädöt
Game Maker sisältää sisäänrakennetun ohjelmointikielen. Sen avulla saat paljon joustavuutta ja pystyt hallitsemaan asioita paremmin kuin standarditoiminnoilla. Tästä ohjelmointikielestä käytetään tässä oppaassa lyhennettä GML (Game Maker Language). Tässä osiossa kuvaillaan GML-kieltä ja annetaan yleiskatsaus kaikista (lähes 1000) funktioista ja muuttujista, joilla voit hallita peliäsi joka osa-alueella.
Seuraavat aiheet kuuluvat tähän osioon:
Kielen yleiskatsaus
Tietojen käsitteleminen
Pelin toiminta
Käyttäjän kanssa toiminta
Pelin grafiikat
Äänet ja musiikki
Väli-ikkunat, ennätyslistat ja muut ponnahdusikkunat
Resurssit
Resurssien muokkaaminen
Tiedostot, rekisteri ja ulkoiset ohjelmat
Tietorakenteet
Partikkelien luominen
Verkkopelit
DLL-kirjastojen käyttäminen
3D-grafiikat