3D-grafiikat
Nämä toiminnot ovat käytettävissä vain Game Makerin Pro-versiossa.
Game Maker on tarkoitettu kaksiulotteisten ja isometristen pelien suunnitteluohjelmaksi. Siinä
on kuitenkin myös toimintoja, joilla voidaan luoda kolmiulotteisia pelejä. Ennen kuin alat
suunnittelemaan näillä pelejä, on kuitenkin muutama asia, jotka sinun on ymmärrettävä.
- Game Makerin 3D-tuki rajoittuu grafiikkaan. Muulle 3D-toiminnallisuudelle ei ole lainkaan
tukea. Kun alat käyttämään 3D-grafiikoita, voit kohdata ongelmia muiden Game Makerin
osa-alueiden, kuten kuvakulmien, syvyysjärjestyksen jne. kanssa. Toiminnallisuus on rajallista ja
sen laajentamisen tärkeys on erittäin matala. Älä siis odota tukea 3D-objektimalleille jne.
- Kun käytät 3D-toimintoja, monia muita asioita ei voi enää käyttää.
- Et voi enää käyttää etu- tai taka-alan taustoja. (Syy tähän on se, että ne tiilitetään
kuvan täyttämiseksi, mutta perspektiivississä projektioissa tämä ei enää toimi oikein.)
- Et voi käyttää enää hiiren sijaintia kunnolla. Hiirtä ei nimittäin muunneta toimimaan
3D-koordinaateissa. Voit edelleen saada muuttujilla hiiren sijainnin ruudulla
(kuvakulmassa), mutta sinun pitää itse laskea sen jälkeen sen sijainti itse (tai olla
kokonaan käyttämättä hiirtä).
- Et voi enää käyttää tiilejä. Tiilit eivät melko varmasti enää kiinnity toisiinsa oikein.
- Törmäystarkistus käyttää edelleen instanssien 2D-sijainteja. 3D:ssä ei siis ole omaa
törmäystarkistusta. Joskus voit silti käyttää tätä (jos käytät huonetta esittämään
litteää maailmaa (esim. ralli- tai FPS-peleissä)), mutta muutoin sinun tarvitsee
hoitaa tämä itse.
- Kaikki 3D-toiminnot tapahtuvat koodin kautta. Sinun on oltava suhteellisen taitava GML-kielen
kanssa. Sinun tulee myös ymmärtää hyvin, miten Game Maker toimii, muuten tulet törmäämään
ongelmiin.
- Sinulla on oltava jonkin verran perustietämystä kolmiulotteisista grafiikoista. Tässä luvussa
käytetään termejä kuten perspektiiviprojektio, piilopintojen poisto, valaistus ja sumu, eikä
näitä selitetä kovin perinpohjaisesti.
- Game Makerissa ei ole 3D-mallinnusta. Myöskään 3D-mallien lataamisen tukea ei ole tulossa
mukaan tulevaisuudessakaan.
- Sinun on tehtävä huolellista työtä, jotta pelin nopeus pysyy siedettävänä. Näitä toimintoja ei
myöskään ole optimoitu nopeuden kannalta.
Jos tämä ei lannistanut sinua, lue eteenpäin.
3D-grafiikoista löytyy tietoa seuraavilta sivuilta:
3D-tilaan siirtyminen
Helppo piirtäminen
Polygonien piirtäminen 3D-tilassa
Perusmuotojen piirtäminen
Maailman katseleminen
Muodonmuutokset
Sumu
Valaistus
Mallien luominen
Loppusanat