Äänet ja musiikki

Äänellä on tärkeä rooli tietokonepeleissä. Ääniä lisätään peleihin ääniresurssien muodossa. Pidä huolta, että käytät niminä hyväksyttäviä muuttujien nimiä. Kuten olet luultavasti huomannut, voit määrittää neljänlaista eri äänityyppiä: tavallisia ääniä, taustamusiikkia, 3D-ääniä ja ääniä, jotka on toistettava mediasoittimessa.

Tavallisia ääniä käytetään ääniefekteinä. Yleensä tähän käytetään aaltoäänitiedostoja (.wav). Useampaa ääntä voidaan toistaa yhtä aikaa (jopa samaa ääntä voidaan toistaa päällekkäin). Niihin voidaan asettaa useita erilaisia efektejä.

Taustamusiikki koostuu tyypillisesti miditiedostoista, mutta joskus käytetään myös aaltoääniä. Siihen voidaan soveltaa ääniefektejä. Ainoa ero tavallisiin ääniin verrattuna on se, että vain yhtä taustamusiikkia voidaan toistaa samaan aikaan. Jos alat soittamaan toista, nykyinen lopetetaan.

3D-äänet mahdollistavat 3D-ääniefektit, joista kerrotaan lisää myöhempänä. Niiden tulee olla yksikanavaisia ääniä (.wav tai .mid).

Lopuksi, jos haluat käyttää jotain muuta äänityyppiä, erityisesti mp3-ääntä, näitä ei voida soittaa DirectX:n avulla. Tästä syystä niiden toistamiseen on käytettävä tavallista mediasoitinta. Tämä rajoittaa niiden toimintaa. Vain yksi ääni voi soida kerrallaan. Niihin ei voida liittää mitään erikoistehosteita (ei edes äänenvoimakkuuden muutoksia) ja ajoitus esim. toistuville äänille on heikko. Näitä ääniä toistettaessa saattaa myös esiintyä viivettä. On erittäin suositeltavaa, ettet käytä niitä. (Jotkut tietokoneet eivät myöskään tue niitä.)

Seuraavilta sivuilta löydät tietoa äänistä ja musiikista:

Perusäänifunktiot
Äänitehosteet
3D-ääni
CD-musiikki