Kuvien määrittäminen

Kuvat (sprite) ovat kaikenlaisten objektien visuaalisia edustajia. Kuva on joko yksittäinen kuva, piirrettynä millä tahansa kuvankäsittelyohjelmalla josta pidät, tai ryhmä kuvia jotka pelatessa näyttävät animaatiolta. Esimerkiksi alla olevat neljä kuvaa esittävät oikealle liikkuvaa Pacmania.

Aloittaessasi pelin teon aloitat usein kokoamalla itsellesi kasan hienoja kuvia pelissä olevia objekteja varten. Useita kokoelmia kiinnostavia kuvia löydät Game Makerin nettisivuilta. Muita kuvia voit löytää Internetistä normaalisti animoituituina gif-tiedostoina.

Tehdäksesi kuvan sinun täytyy valita kohta Create Sprite (Luo kuva) Resources (Resurssit) -kohdasta valikossa tai voit klikata vastaavaa painiketta työkaluvalikosta. Valittu kohde avautuu ponnahdusikkunana;

Ylimmäisenä voit valita haluamasi nimen kuvalle. Kaikilla kuvilla (ja muillakin resursseilla) on nimi. Kannattaa antaa jokaiselle kuvalle mahdollisimman kuvaava nimi. Varmista kuitenkin, että kaikilla resursseilla on erilaiset nimet. Vaikka tätä ei tiukasti vaaditakaan, on todella suositeltavaa käyttää vain kirjaimia, numeroita sekä alaviivamerkkiä (_) kuvan nimessä (kuten muidenkin resurssien nimissä). Nimi kannattaa kuitenkin aloittaa kirjaimella. Muista erityisesti olla käyttämättä välilyöntiä antaessasi nimeä. Tämä tulee olemaan tärkeää, kun aloitat ohjelmointikielen käytön.

Ladataksesi kuvan koneeltasi, klikkaa nappulaa Load Sprite. Normaali tiedostonavausikkuna avautuu ja voit sieltä valita haluamasi kuvan. Game Maker pystyy lataamaan monia erilaisia kuvatiedostoja. Kun lataat animoidun .gif-tiedoston, muodostavat animaation alikuvat (subimages) yhden animoidun kuvan. Kun tällainen kuva ladataan, näytetään oikealla vain ensimmäinen alikuva. Jos alikuvia on paljon, voit selata niitä käyttämällä nuolinäppäimiä.

Transparent (Läpinäkyvä) -niminen valintalaatikko kertoo, onko spriten suorakulmainen tausta läpinäkyvä. Huomaa, että tämä muuttaa vain taustan läpinäkyväksi, ei itse kuvaa. Suurin osa kuvista on yleensä läpinäkyviä. Taustan väri määräytyy vasemmassa alakulmassa olevan pikselin värin mukaan. Varmista siis, että varsinaisessa kuvassa ei esiinny tätä väriä. (Huomaa, että gif-tiedostot määrittelevät usein oman läpinäkyvän värinsä. Tätä väriä ei käytetä Game Makerissa.)

Edit Sprite-nappulaa klikkaamalla voit muokata kuvaasi, tai tehdä jopa kokonaan uuden kuvan.