Nopeussäädöt

Jos olet tekemässä monimutkaisia pelejä, haluat varmasti, että ne toimivat mahdollisimman nopeasti. Vaikka Game Maker yrittää parhaansa mukaan tehdä peleistä mahdollisimman nopeasti toimivia, pelin nopeus riippuu silti myös siitä, miten peli on suunniteltu. On valitettavasti myös helppoa tehdä paljon tilaa kuluttava peli. Tässä kappaleessa saat vinkkejä, miten teet peleistäsi nopeampia ja pienempiä.

Ensiksi, pidä silmällä käyttämiäsi kuvia ja taustoja. Animoidut kuvat vievät paljon tilaa ja suuren määrän kuvia piirtäminen kestää kauan. Tee kuvistasi siis mahdollsimman pieniä. Poista kaikki tyhjä tila niiden ympäriltä (kuvaeditorin crop (Rajaa) -toiminto tekee tämän automaattisesti). Sama koskee taustoja. Muista myös kytkeä taustavärin piirtäminen pois, jos käytät peittäviä taustoja.

Jos käytät kokoruudun tilaa, varmista, että huoneen (tai ikkunan) koko on aina pienempi kuin näytön koko. Useimmat näytönohjaimet osaavat suurentaa kuvaa tehokkaasti, mutta pienentävät kuvaa paljon hitaammin! Kytke myös kursori pois päältä aina, kun voit. Se hidastaa grafiikoiden piirtämistä.

Ole myös varovainen usean kuvakulman käytön kanssa. Huone piirretään jokaista kuvakulmaa varten erikseen.

Grafiikoiden lisäksi on myös muita nopeuteen vaikuttavia seikkoja. Pidä instanssien määrä mahdollisimman alhaisena. Huomaa erityisesti tuhota instanssit, joita et enää tarvitse (esimerkiksi, kun ne poistuvat huoneesta). Varo laittamasta suurta määrää työtä askel- (Step) tai piirtotapahtumiin (Draw). Usein asioita ei tarvitse tarkistaa joka askeleella. Koodin käsittely on suhteellisen nopeaa, mutta se vaatii silti aina käsittelyä. Joidenkin funktioiden ja toimintojen suorittaminen kestää lisäksi kauan, erityisesti niiden, joiden tarvitsee tarkistaa kaikki instanssit (esimerkiksi Bounce (Kimpoaminen) -toiminto).

Mieti, missä on kannattavinta käsitellä törmäystapahtumien koodit. Usein on kaksi vaihtoehtoa. Objektit, joilla ei ole lainkaan törmäystapahtumia, käsitellään paljon nopeammin, joten mieluiten käsittele törmäykset sellaisissa objekteissa, joista on vain muutamia instansseja.

Varo käyttämästä suuria äänitiedostoja. Ne vievät paljon tilaa ja muistia ja myös pakkautuvat huonosti. Voit ehkä haluta tarkistaa äänesi ja katsoa, voisitko alentaa niiden laatua.

Lopuksi, jos haluat tehdä pelin, jota monet pelaajat voivat pelata, varmista pelin toimivuus myös vanhemmilla tietokoneilla.