Perusidea

Ennen kuin perehdytään Game Makerin mahdollisuuksiin, on hyvä saada tuntumaa Game Makerin ideaan. Pelit, jotka tehdään Game Makerilla, tapahtuvat yhdessä tai useammassa huoneessa (Room). (Huonee ovat litteitä, eivät kolmiulotteisia, mutta ne voivat sisältää kolmiulotteisilta näyttäviä grafiikoita.) Näihin huoneisiin sijoitetaan objekteja (objects), jotka määritellään itse ohjelmassa. Tyypillisiä objekteja ovat seinät, liikkuvat pallot, päähahmo, monsterit jne. Jotkut objektit, kuten seinät, ovat vain paikallaan eivätkä tee mitään. Toiset objektit, kuten päähahmo, liikkuvat ympäriinsä ja reagoivat pelaajan antamiin syötteisiin (näppäimistö, hiiri ja joystick) ja toisiinsa. Esimerkiksi, kun päähahmo törmää hirviöön, hän saattaa kuolla. Objektit ovat kaikkein tärkeimpiä Game Makerilla tehtyjen pelien aineksia, joten puhutaan hieman lisää niistä.

Ensinnäkin, suurin osa objekteista tarvitsee jonkin grafiikan, jotta ne olisivat näkyviä ruudulla. Näitä kutsutaan kuviksi (sprite). Kuva on harvemmin yksittäinen grafiikkaelementti, ja useimmiten se onkin ryhmä näitä elementtejä, jotka näytetään peräjälkeen ja jotka saavat kuvan näyttämään animaatiolta. Näin näyttää siltä, että päähahmo kävelisi, pallo pyörisi, avaruusalus räjähtäisi jne. Pelin kuluessa tietyn objektin kuva voi vaihtua. (Hahmo voi siis katsoa eri suuntiin kun se kävelee oikealle tai vasemmalle.) Voit tehdä omia spritejä Game Makerissa tai ladata niitä tiedostoista (esimerkiksi animoituja .GIF:ä).

Eräänlaiset asiat tapahtuvat objekteissa. Näitä kutsutaan tapahtumiksi (event). Objektit voivat suorittaa tietynlaisia toimintoja (actions), kun tapahtuma (event) tapahtuu. On suuri määrä erilaisia tapahtumia, jotka voivat tapahtua niille ominaiseen aikaan, ja toimintoja, jotka voit antaa objektille suoritettavaksi. Esimerkiksi luomistapahtuma (creation event) suoritetaan, kun objekti luodaan. (Tarkemmin sanottuna, kun objektin instanssi luodaan; useampia saman objektin instansseja voi olla olemassa samaan aikaan.) Esimerkiksi, kun pallo-objekti luodaan, voit luoda pallolle liikettä, jotta se alkaisi liikkua. Kun kaksi eri objektia törmää, suoritetaan törmäystapahtuma (collision event). Tässä tapauksessa voit pysäyttää pallon tai vaihtaa sen suunnan. Voit myös soittaa äänitehosteen tässä tilanteessa. Game Makerissa voit nimittäin määritellä myös ääniä (sound). Kun pelaaja painaa näppäintä näppäimistöllä, suoritetaan näppäimistötapahtuma (keyboard event), ja tällöin objekti voi suorittaa tietyn toiminnon, kuten liikkumisen määrättyyn suuntaan. Toivottavasti tajuat perusperiaatteen. Jokaiselle objektille, jonka suunnittelet, voit määrittää tapahtumia, jotka määräävät objektin käyttäytymisen.

Kun olet määritellyt pelisi objektit, on aika määritellä huoneet (room), joissa ne toimivat. Huoneita voidaan käyttää pelisi kenttinä tai eri paikkojen tarkistamiseen. Huoneiden välillä liikkumiseen on omat toimintonsa. Ensinnäkin, huoneilla on tausta (background). Tämä voi olla joko yksittäinen väri tai jonkinlainen kuva. Tälläisiä taustoja voi tehdä Game Makerissa, mutta voit myös ladata niitä tiedostoista. (Tausta voi tehdä monenlaisia asioita, mutta tällä hetkellä riittää, että tiedät, että ne ovat vain jotain, mikä tekee huoneista hienon näköisiä.) Voit myös asettaa objekteja huoneisiin. Voit asettaa useamman samanlaisen objektin huoneeseen; näitä kutsutaan instansseiksi (instance). Sinun tarvitsee siis esimerkiksi määritellä vain yksi seinäobjekti ja voit käyttää sitä useammassa paikassa. Voit myös luoda useita instansseja hirviöobjektista, kunhan vain niillä on sama tapa käyttäytyä.

Nyt voit suorittaa pelin. Ensimmäinen huone näytetään ja objektit heräävät niiden luontitapahtumien myötä eloon. Ne alkavat reagoida toisiinsa niiden törmäystapahtumien toimintojen takia ja ne voivat reagoida pelaajan toimintaan näppäimistö- ja hiiritapahtumissa olevilla toiminnoilla.

Lyhyesti sanottuna seuraavat jutut (usein näitä kutsutaan resursseiksi) ovat tärkeässä roolissa:

On oikeastaan olemassa muutama muukin resurssityyppi: polut, skriptit, fontit ja aikajanat. Nämä ovat erittäin tärkeitä monimutkaisemmissa peleissä. Näet ne vain, kun suoritat Game Makerin edistyneemmässä tilassa. Niitä käsitellään myöhemmin tämän ohjeistuksen edistyneemmissä kappaleissa.