Resurssien muokkaaminen
Nämä toiminnot ovat käytettävissä vain Game Makerin Pro-versiossa.
Uusia resursseja on mahdollista luoda pelin aikana. Voit myös muuttaa jo olemassa olevia resursseja.
Tämä kappale käsittelee eri mahdollisuudet. Varo kuitenkin. Resurssien muuttaminen johtaa helposti
vakaviin virheisiin peleissäsi!!! Seuraavia sääntöjä on noudatettava resursseja muutettaessa:
- Älä muuta resursseja, jotka ovat käytössä. Tämä johtaa virheisiin! Älä esimerkiksi muuta kuvaa,
joka on instanssin käytössä.
- Kun tallennat pelin pelaamisen aikana, lisätyt ja muutetut resurssit EIVÄT tallennu pelin
tallennukseen. Jos siis lataat tallennetun pelin myöhemmin, mainitut resurssit eivät ehkä ole enää
pelissä. Yleisesti ottaen, kun muuntelet resursseja, et voi enää käyttää sisäänrakennettua
järjestelmää pelien lataamiseen ja tallentamiseen.
- Kun käynnistät pelin uudelleen kesken pelin, muutetut resurssit EIVÄT palaudu alkuperäiseen
muotoonsa. Yleisesti ottaen, kun muuntelet resursseja, et voi enää käyttää pelin
uudelleenkäynnistämistoimintoa tai -funktiota.
- Resurssien muuntelu voi olla hidasta. Esimerkiksi kuvien ja taustojen muuttaminen on suhteellisen
hidasta. Älä siis käytä sitä pelaamisen aikana.
- Resurssien luominen pelaamisen aikana (erityisesti kuvien ja taustojen) käyttää helposti
valtavasti muistia. Ole siis erityisen tarkkana tämän kanssa. Jos sinulla on esimerkiksi 32-ruutuinen
128x128 animoitu kuva ja päätät luoda siitä 36 käännettyä kopiota, käytät 36x32x128x128x4 = 72 Mt
muistia!
- Varmista, että poistat resurssit, joita et enää tarvitse. Muuten järjestelmästä loppuu pian
muisti.
Yleisesti ottaen, resursseja ei tulisi muuttaa pelaamisen aikana. Resurssien luominen ja muuttaminen on
parasta tehdä pelin alussa tai mahdollisesti huoneen alussa.
Tietoa resurssien muuttamisesta löytyy seuraavilta sivuilta:
Kuvat
Äänet
Taustat
Fontit
Polut
Skriptit
Aikajanat
Objektit
Huoneet