GML-kielen yleiskatsaus

Game Makerissa on sisäänrakennettu ohjelmointikieli. Se antaa ohjelmoinnillesi joustavuutta ja pystyt hallitsemaan asioita paremmin kuin standarditoiminnoilla. Tästä kielestä käytetään tässä ohjeistuksessa lyhennettä GML (Game Maker Language). Voit kirjoittaa ohjelmia GML:llä monessa paikassa. Ensiksi, kun määrittelet skriptejä. Skripti on ohjelma GML:ssä. Toiseksi, kun lisäät kooditoiminnon johonkin tapahtumaan. Kooditoiminnossa täytyy jälleen kerran antaa GML-kielinen ohjelma. Kolmanneksi, huoneenluomiskoodissa. Ja viimeiseksi, milloin tahansa, kun annat arvoa toiminnossa, voit käyttää GML-kielistä lauseketta. Lauseke ei ole kokonainen ohjelmapätkä, kuten toteamme vielä myöhemmin, vaan pala koodia, joka palauttaa arvon.

Tässä kappaleessa kerrotaan GML:n ohjelmien perusrakenteesta. Kun haluat käyttää ohjelmia GML:ssä, on muutama asia, joiden kanssa täytyy olla varovainen. Aivan ensimmäiseksi, kaikkien resurssiesi pitää noudattaa oikeita nimeämissääntöjä, eli niiden pitää alkaa kirjaimella ja ne saavat sisältää vain kirjaimia, numeroita ja alaviivoja '_'. Muuten et voi viitata niihin ohjelman sisältä. Varmista, että kaikilla resursseilla on eri nimet. Huomaa myös olla nimeämättä resursseja nimillä self, other, global tai all, koska näillä nimillä on oma erikoistarkoituksensa GML:ssä. Nimenä ei pitäisi myöskään käyttää mitään avainsanoista, jotka mainitaan tulevilla sivuilla.

Seuraavat sivut sisältävät tietoa GML-kielestä:

Ohjelma
Muuttujat
Sijoittaminen
Lausekkeet
Uudet muuttujat
Toisten instanssien muuttujiin viittaaminen
Taulukot
If-lause
Repeat-lause
While-lause
Do-lause
For-lause
Switch-lause
Break-lause
Continue-lause
Exit-lause
Funktiot
Skriptit
With-rakenteet
Kommentointi
Funktiot ja muuttujat GML:ssä