Tässä kappaleessa kerrotaan GML:n ohjelmien perusrakenteesta. Kun haluat käyttää ohjelmia GML:ssä, on muutama asia, joiden kanssa täytyy olla varovainen. Aivan ensimmäiseksi, kaikkien resurssiesi pitää noudattaa oikeita nimeämissääntöjä, eli niiden pitää alkaa kirjaimella ja ne saavat sisältää vain kirjaimia, numeroita ja alaviivoja '_'. Muuten et voi viitata niihin ohjelman sisältä. Varmista, että kaikilla resursseilla on eri nimet. Huomaa myös olla nimeämättä resursseja nimillä self, other, global tai all, koska näillä nimillä on oma erikoistarkoituksensa GML:ssä. Nimenä ei pitäisi myöskään käyttää mitään avainsanoista, jotka mainitaan tulevilla sivuilla.
Seuraavat sivut sisältävät tietoa GML-kielestä:
Ohjelma
Muuttujat
Sijoittaminen
Lausekkeet
Uudet muuttujat
Toisten instanssien muuttujiin viittaaminen
Taulukot
If-lause
Repeat-lause
While-lause
Do-lause
For-lause
Switch-lause
Break-lause
Continue-lause
Exit-lause
Funktiot
Skriptit
With-rakenteet
Kommentointi
Funktiot ja muuttujat GML:ssä