Yksinkertainen esimerkki

On hyvä ensin katsoa, kuinka tehdään todella yksinkertainen esimerkki. Oletamme, että käytät Game Makeria yksinkertaistetussa tilassa. Ensimmäinen vaihe on suunnitella, millaisen pelin haluat tehdä. (Tämä kannattaa aina tehdä ensin; se säästää sinulta paljon työtä myöhemmältä.) Tässä suunnittelemamme peli tulee olemaan erittäin yksinkertainen: sininen pallo pomppii ympäriinsä punaisten seinien välissä. Pelaajan tulee yrittää klikata palloa hiirellä. Jokaisesta onnistuneesta osumasta saa pisteen.

Kuten voi olettaa, tulemme tarvitsemaan kaksi eri objektia: pallon ja seinän. Tarvitsemme myös kaksi eri kuvaa: yhden seinäobjektille ja yhden pallo-objektille. Haluamme myös kuulla jonkinlaista ääntä, kun onnistumme klikkaamaan palloa hiirellä. Käytämme vain yhtä huonetta, johon peli sijoittuu. (Jos et halua tehdä peliä itse, voit ladata sen Examples-kansiosta nimellä hit the ball.gmk.)

Tehdään ensin kuvat. Valitse Resources (Resurssit) -valikosta Create Sprite (Luo kuva) (voit myös käyttää vastaavaa painiketta työkalurivillä). Ikkuna aukeaa. Kirjoita Name (Nimi) -kenttään “wall” (seinä). Paina Load Sprite (Lataa kuva) -painiketta ja valitse sopiva kuva. Siinä kaikki, voit nyt sulkea kuvan ikkunan. Tee samalla tavalla kuva pallolle.

Seuraavaksi teemme äänen. Valitse Resources-valikosta Create Sound (Luo ääni). Erilainen ikkuna aukeaa. Anna äänelle nimi ja valitse Load Sound (Lataa ääni). Valitse jotain sopivaa ja tarkista, että se todella kuulostaa hyvältä painamalla painiketta, jossa on vihreä nuoli. Jos olet tyytyväinen, voit sulkea äänen ikkunan.

Seuraava vaihe on kahden objektin luominen. Tehdään ensin seinäobjekti. Valitse jälleen Resources-valikosta Create Object (Luo objekti). Tällöin aukeaa ikkuna, joka näyttää hieman monimutkaisemmalta kuin tähän asti nähdyt. Vasemmalta löytyvät objektin yleiset tiedot. Anna objektille sopiva nimi ja valitse pudotusvalikosta oikea kuva, eli “wall”. Koska seinä on kiinteä, sinun tulisi valita valintalaatikko, jossa lukee Solid (Kiinteä). Siinä kaikki tämän objektin osalta. Luo jälleen uusi objekti, nimeä se palloksi ja aseta sille kuvaksi pallo. Pallosta emme tee kiinteää. Pallolle on määriteltävä jonkinlaista käyttäytymistä. Keskellä näet tyhjän Events (tapahtumat) -listan. Sen alapuolella on Add Event (Lisää tapahtuma) -painike. Paina sitä ja näet mahdolliset lisättävät tapahtumat. Valitse Create-tapahtuma. Tämä lisätään nyt tapahtumalistaan. Oikealla näet kaikki mahdolliset toiminnot useassa ryhmässä. Valitse Move-ryhmästä toiminto, jonka kuvassa on 8 punaista nuolta, ja vedä se keskellä olevaan Actions (toiminnot) -listaan. Tämä toiminto saa objektin liikkumaan tiettyyn suuntaan. Kun pudotat sen toimintolistaan, aukeaa valintaikkuna, jossa voit määrittää liikkeen suunnan. Valitse kaikki 8 nuolta valitaksesi sattumanvaraisen suunnan. Voit jättää nopeuden arvoksi 8. Sulje nyt valintaikkuna. Nyt pallo alkaa liikkua sillä hetkellä kun se luodaan. Toiseksi meidän on määriteltävä, mitä tapahtuu törmäyksen sattuessa seinän kanssa. Paina taas Add Event. Paina Collision-tapahtuman painiketta ja valitse pudotusvalikosta seinäobjekti. Tähän tapahtumaan tarvitsemme kimpoamistoimintoa. (Voit nähdä, mitä eri toiminnot tekevät pitämällä hiiren osoitinta toiminnon päällä.) Lopuksi meidän on määriteltävä, mitä tapahtuu, kun käyttäjä painaa vasemmalla hiiren painikkeella palloa. Lisää Mouse (hiiri) -tapahtuma ja pudotusvalikosta Left button (Vasen painike). Tähän tapahtumaan lisäämme muutaman toiminnon: yhden soittamaan äänen (löytyy main1-toimintojen ryhmästä) ja yhden muuttamaan pistemäärää (score-ryhmässä) sekä kaksi muuta saadaksemme pallon hyppäämään uuteen sattumanvaraiseen sijaintiin ja liikkumaan uuteen suuntaan (samalla tavalla kuin Create-tapahtumassa). Valitse äänitoimintoon (Play a sound) oikea ääni. Pistetoimintoon (Set the score) aseta arvoksi 1 ja valitse Relative (Suhteellinen) -ruutu. Tämä tarkoittaa sitä, että kokonaispistemäärään lisätään 1. (Jos teet virheen, voit tuplaklikata toimintoa muuttaaksesi toiminnon asetuksia.)

Objektimme ovat nyt valmiita. Jäljellä on enää huoneen määrittäminen. Luo peliin uusi huone, jälleen Resources-valikosta. Oikealla näet tyhjän huoneen. Vasemmalla näet muutamia välilehtiä, yhden taustan asettamiselle, yhden joidenkin yleisten ominaisuuksien, kuten huoneen leveyden ja korkeuden, asettamiselle, sekä yhden välilehden, jossa voit asettaa huoneeseen instansseja. Sen alareunassa voit valita objektin ponnahdusvalikosta. Klikkaamalla huoneeseen voit lisätä valitun objektin instansseja sinne. Voit poistaa instansseja oikealla hiiren painikkeella. Tee huoneeseen reuna seinäobjekteista. Sijoita lopuksi yksi tai kaksi pallo-objektia huoneeseen. Pelimme on valmis.

On aika testata peliämme. Paina Run Game (Suorita peli) -painiketta (vihreä kolmio työkalurivillä) ja katso mitä tapahtuu. Jos et tehnyt virheitä, pallo alkaa liikkua ympäriinsä. Koeta klikata palloa hiirellä ja katso mitä tapahtuu. Voit lopettaa pelin painamalla <Escape>-näppäintä. Voit nyt tehdä haluamiasi muutoksia peliin.

Onneksi olkoon. Teit ensimmäisen pikkupelisi. Mutta nyt on aika oppia hieman lisää Game Makerista.