Funktiot ja muuttujat GML:ssä
GML sisältää suuren määrän sisäänrakennettuja funktioita ja muuttujia, joiden avulla voit
hallita pelisi kaikkia osia. Kaikille toiminnoille on vastaava funktio, joten sinun ei tarvitse
oikeastaan käyttää lainkaan toimintoja, jos pidät enemmän koodista.
On kuitenkin paljon enemmän sellaisia muuttujia ja funktioita, jotka
kontrolloivat pelin eri puolia, mutta joita ei voi käyttää pelkillä toiminnoilla.
Jos tahdot siis tehdä edistyneitä pelejä, on vahvasti suositeltavaa lukea
läpi seuraavat kappaleet saadaksesi näkymän siitä, mikä kaikki on mahdollista.
Huomaa, että näitä funktioita ja muuttujia voidaan käyttää määrittämään toimintojen arvoja.
Jos et siis kuitenkaan aio ruveta käyttämään koodia tai kirjoitamaan skriptejä,
tulet silti hyötymään tästä tiedosta.
Seuraavanlaista tyyliä tullaan käyttämään läpi tämän oppaan. Muuttujat, jotka on merkattu tähdellä *
ovat "read-only" eli vain luettavia, eli niiden arvoa ei voi muuttaa. Muuttujat, joiden nimen
perässä on [0..n], ovat taulukoita. Mahdollisten arvojen suuruus on annettu.