Objektit

Myös objekteja voi muunnella ja luoda pelin suorittamisen aikana. ÄLÄ KOSKAAN muuta tai poista objekteja, joiden instansseja on olemassa. Tämä saattaa johtaa odottamattomiin tuloksiin, koska useat objektien määritteet säilytetään instanssissa, joten niiden muuttaminen objektista ei tuota haluttua tulosta.

object_set_sprite(ind,spr) Asettaa objektin, jonka indeksi on ind, kuvan. Käytä arvoa -1 poistaaksesi nykyisen kuvan objektilta.
object_set_solid(ind,solid) Määrittää, onko objektin uusien instanssien määrä olla oletusarvoisesti kiinteitä (solid) (tosi tai epätosi).
object_set_visible(ind,vis) Määrittää, onko objektin uusien instanssien määrä olla oletusarvoisesti näkyviä (visible) (tosi tai epätosi).
object_set_depth(ind,depth) Määrittää objektin uusien instanssien oletusarvoisen syvyyden (depth).
object_set_persistent(ind,pers) Määrittää, onko objektin uusien instanssien määrä olla oletusarvoisesti pysyviä (persistent) (tosi tai epätosi).
object_set_mask(ind,spr) Asettaa objektin, jonka indeksi on ind, peitekuvan (mask). Käytä arvoa -1 asettaaksesi peitekuvaksi objektin kuvan.
object_set_parent(ind,obj) Asettaa objektin isännän (parent). Käytä arvoa -1, jos et halua käyttää isäntäobjektia. Isännän muuttaminen muuttaa objektin instanssien käytöstä.

Seuraavat keinot ovat hyödyllisiä objektien luomiseksi lennosta. Kuten kaikkien muidenkin resurssien muuttamiskeinojen kanssa, ole varovainen, ettet luo uusia objekteja koko ajan.

object_add() Lisää uuden objektin. Funktio palauttaa uuden objektin indeksin. Voit nyt käyttää tätä indeksiä yllä olevissa funktioissa objektin asetuksien säätämiseen ja sitten voit käyttää sitä objektin instanssien luomiseen.
object_delete(ind) Poistaa objektin, jonka indeksi on ind. Pidä huolta, että objektin instansseja ei ole missään huoneessa.
object_event_add(ind,evtype,evnumb,codestr) Objektille käytöksen antamiseksi niille on määriteltävä tapahtumat. Voit lisätä tapahtumiin vain kooditoimintoja. Sinun tulee määritellä objekti, tapahtuman tyyppi, tapahtuman numero (käytä vakioita, jotka on listattu aiemmin event_perform()-funktion yhteydessä). Viimeisenä tulee määritellä koodimerkkijono, joka tulee suorittaa. Voit lisätä mihin tahansa tapahtumaan useampia kooditoimintoja.
object_event_clear(ind,evtype,evnumb) Tällä funktiolla voit poistaa kaikki toiminnot tietystä tapahtumasta.

Objektien luominen on erityisen hyödyllistä, kun suunnittelet skriptejä tai toimintokirjastoja. Alustusskripti voi esimerkiksi luoda objektin näyttämään tekstiä ja toinen skripti voi luoda sellaisen objektin tietyllä tekstillä. Tällä tavoin voit tehdä yksinkertaisen mekanismin tekstien näyttämiseen ilman, että sinun tarvitsee luoda objekteja peruskäyttöliittymän kautta.