Äänet

Seuraavilla funktioilla saadaan tietoja äänistä:

sound_exists(ind) Palauttaa totuusarvon, vastaako mikään ääni indeksiä ind.
sound_get_name(ind) Palauttaa sen äänen nimen, jonka indeksi on ind.
sound_get_kind(ind) Palauttaa sen äänen tyypin (0=normaali, 1=taustamusiikki, 2=3D-musiikki, 3=mediasoitin), jonka indeksi on ind.
sound_get_preload(ind) Palauttaa totuusarvon, onko sen äänen, jonka indeksi on ind, esilataus kytketty päälle.

Äänet kuluttavat paljon järjestelmän resursseja ja usein ääniä voidaan varastoida ja soittaa vain rajattu määrä kerrallaan. Suurissa peleissä halutaan usein hallita tarkemmin, mitkä äänet ladataan milläkin hetkellä äänimuistiin. Äänet ladataan vain tarvittaessa, jos niistä on kytketty esilataus pois päältä. Ongelmana on kuitenkin, että ääntä ensimmäisen kerran käytettäessä se voi toistua viiveellä, ja ääniä ei ladata automaattisesti muistista silloin, kun niitä ei enää tarvita. Tarkempaa hallintaa varten voidaan käyttää seuraavia funktioita.

sound_discard(index) Vapauttaa sen äänen, jonka indeksi on index, käyttämän äänimuistin.
sound_restore(index) Palauttaa sen äänen, jonka indeksi on index, takaisin äänimuistiin välitöntä toistoa varten.