Funktiot ja muuttujat GML:ssä
GML sisältää suuren määrän sisäänrakennettuja funktioita ja muuttujia, joiden avulla voi
hallita pelin kaikkia osa-alueita. Kaikille toiminnoille on vastaava funktio,
joten toimintoja ei tarvitse oikeastaan käyttää lainkaan, jos pidät enemmän
koodista. Sen lisäksi on useita muuttujia ja funktioita, joille ei ole
lainkaan toimintovastinetta, joten jos haluaa tehdä kehittyneempiä pelejä,
on suotavaa lukea läpi seuraavat kappaleet, jotta saa yleiskuvan kaikesta,
mikä on mahdollista toteuttaa. Huomaa, että näitä muuttujia ja funktioita voidaan
käyttää myös toiminnoille arvoja annettaessa, joten vaikka et aio käyttää
koodia tai kirjoittaa skriptejä, tästä tiedosta on silti hyötyä.
Seuraavissa kappaleissa käytetään seuraavanlaista tyyliä: muuttujat, jotka on merkattu tähdellä *
ovat kirjoitussuojattuja (read-only), eli niiden arvoa ei voi käsin muuttaa.
Muuttujat, joiden nimen perässä on [0..n], ovat taulukoita. Taulukon solualue on annettu taulukon
yhteydessä.