Muuttujat
Muiden ohjelmointikielien tapaan GML:ssä käytetään muuttujia.
Muuttujat ovat tavallaan muistipaikkoja, joissa säilytetään tietoa.
Muuttujilla on omat nimensä, joilla niihin voidaan viitata.
GML:ssä muuttuja voi sisältää joko reaaliluvun tai merkkijonon.
Muuttujia ei tarvitse esitellä toisin kuin monissa muissa ohjelmointikielissä.
Sisäänrakennettuja muuttujia on suuri määrä. Jotkin niistä ovat yleiskäyttöisiä, kuten
mouse_x ja mouse_y, jotka ilmoittavat hiiren sijainnin. Toiset taas ovat
paikallisia objektien instansseille, joiden ohjelmaa suoritetaan, kuten esimerkiksi
x ja y, jotka ilmoittavat instanssin sijainnin.
Muuttujalla on nimi, jonka täytyy alkaa kirjaimella ja joka saa sisältää vain kirjaimia, numeroita ja
alaviivoja "_". (Nimen maksimipituus on 64 merkkiä.) Uutta muuttujaa käytettäessä siitä tulee
paikallinen sillä hetkellä ajossa olevalle instanssille ja mikään muu instanssi ei tunne sitä
(ei edes yksikään saman objektin instanssi).
Toisten instanssien muuttujiin on kuitenkin mahdollista viitata. Siitä on tietoa myöhempänä.