Set Alarm (Aseta ajastin)
Tämä toiminto asettaa yhden instanssin kahdestatoista ajastintapahtumasta
(alarm event) tapahtumaan määritetyn askelmäärän jälkeen. Nykyiseen askelmäärään
voi myös lisätä tai siitä vähentää askelia valitsemalla Relative
(Suhteellinen) -laatikon. Jos ajastintapahtuman askelmääräksi asetettava luku
on pienempi tai yhtä suuri kuin nolla, se asetetaan pois päältä eikä sitä suoriteta.
Sleep (Odota)
Tämä toiminto tauottaa pelin kulun tietyksi aikaa. Tätä käytetään yleensä kentän
alussa tai lopussa tai silloin, kun pelaajalle annetaan jokin viesti. Toiminnolle
määritetään, kuinka monta millisekuntia tauko kestää ja että piirretäänkö
näyttö ennen taukoa uudelleen, jolloin sen sisältö vastaa täysin tilannetta juuri
ennen taukoa.
Display Message (Näytä viesti)
Tällä toiminnolla voi näyttää viestilaatikon, jossa näkyy määritelty viesti.
Jos viestitekstissä käytetään #-symbolia, se käsitellään rivinvaihtona (#-symbolin
saa kirjoittamalla \#.) Jos viesti alkaa heitto- tai lainausmerkillä (' tai "),
viesti käsitellään lausekkeena. Lausekkeista kerrotaan myöhemmin lisää.
Show Info (Näytä pelin tiedot)
Tämä toiminto näyttää ikkunan, jossa näkyvät kirjoittamasi pelin tiedot.
Restart Game (Käynnistä peli uudelleen)
Tämä toiminto aloittaa pelin suorituksen alusta.
End Game (Lopeta peli)
Tämä toiminto sulkee pelin.
Save Game (Tallenna peli)
Tällä toiminnolla pelin nykytilanteen voi tallentaa. Toiminnolle määritellään
tallennustiedoston tiedostonimi (tiedosto luodaan pelin työhakemistoon). Peli
voidaan sitten myöhemmin ladata seuraavan kohdan lataamistoiminnolla. (Huomaa,
että vain pelin perustilanne tallennetaan. Tallentamatta jätetään esimerkiksi
parhaillaan toistettava ääni ja monimutkaisemmat rakenteet, kuten tietorakenteet
ja partikkelit.)
Load Game (Lataa peli)
Lataa pelitilanteen määritetyn nimisestä tiedostosta. Varmista, että tallennettu
peli on saman pelin tallennus ja luotu samalla Game Makerin versiolla, muutoin
tapahtuu virhetilanne. (Tarkalleen ottaen peli ladataan vasta kuluvan askeleen
lopussa, joten tämän jälkeen saattaa vielä olla toimintoja, jotka suoritetaan
nykyisessä pelitilanteessa!)