Yksinkertaiset tehosteet

Helpoin tapa luoda partikkeleita on käyttää tehostemekanismia. Tehosteet on tehty käyttämällä partikkelijärjestelmää, mutta sinun ei tarvitse huolehtia kaikista yksityiskohdista. Sinun täytyy vain määrittää tehosteen tyyppi,sijainti, jonne se luodaan, sen koko ja sen väri. Siinä kaikki.

On olemassa monenlaisia tehosteita:

Joitakin niistä haluat luoda vain kerran (esimerkiksi räjähdys) ja joitakin joka askeleella (esimerkiksi savu tai sade). Huomaa, että sade ja lumi luodaan aina huoneen yläreunasta, joten sijainnilla ei ole väliä tässä tapauksessa.

Vaikka tämä saattaa kuulostaa rajoitetulta, itse asiassa tätä voi käyttää hienojenkin efektien tekoon. Esimerkiksi tekemällä pienen punaisen savun tuprahduksen liikkuvan avaruusaluksen alle joka askeleella voit tehdä sen perään tulivanaan. Tehosteet luodaan seuraavilla funktioilla:

effect_create_below(type,x,y,size,color) Luo määrätyn tyyppisen tehosteen (katso ylempää) määritettyyn sijaintiin. Koko määritetään seuraavasti: 0 = pieni, 1 = keskikokoinen, 2 = suuri. Väri määrittää käytettävän värin. Tehoste luodaan instanssien taakse, joten sen syvyys on 1000000.
effect_create_above(type,x,y,size,color) Sama kuin edellinen, mutta tällä kertaa tehoste luodaan instanssien päälle. Sen syvyys on -100000.

Jos haluat tyhjentää kaikki tehosteet ruudulta, käytä seuraavaa funktiota:

effect_clear() Tyhjentää ruudulta kaikki tehosteet.