Polut
Game Makerissa on mahdollista määrittää polkuja, joita instanssit voidaan asettaa seuraamaan.
Vaikka voitkin käyttää tätä varten toimintoja, on olemassa funktioita ja muuttujia, jotka antavat
niiden käyttöön lisää joustavuutta:
path_start(path,speed,endaction,absolute)
Aloittaa polun senhetkiselle instanssille. Path on polun, jonka tahdot aloittaa, indeksi.
speed on nopeus, jolla polkua seurataan.
Negatiivinen nopeus tarkoittaa, että polkua liikutaan takaperin.
endaction ilmoittaa, mitä tapahtuu, kun ollaan päästy polun loppuun. Seuraavia arvoja
voidaan käyttää:
0: pysäytä polku
1: jatka alusta (jos polku ei ole suljettu, hypätään alkuun)
2: jatka tämänhetkisestä asemasta
3: käännä polun kulkusuunta, eli käännä nopeuden etumerkki
Argumentti absolute voi olla tosi tai epätosi. Kun se on tosi, seurataan juuri niitä
koordinaatteja, jotka polkuun on määritelty. Kun se on epätosi, se on suhteessa instanssin
tämänhetkiseen asemaan. Tarkemmin ottaen, jos nopeus on positiivinen, polun aloituspiste
sijoitetaan silloiseen sijaintiin ja polkua seurataan siitä. Jos se taas on negatiivinen,
polun lopetuspiste sijoitetaan kyseiseen kohtaan, ja polkua seurataan takaperin siitä.
path_end()
Lopettaa silloisen instanssin polun seuraamisen.
path_index*
Seurattavan polun indeksi. Et voi muuttaa tätä suoraan, vaan yllä olevaa funktiota tulee käyttää.
path_position
Sijainti senhetkisellä polulla. 0 on polun alkupiste, 1 loppu. Arvon tulee olla välillä 0-1.
path_positionprevious
Edellinen sijainti tämänhetkisellä polulla. Tätä voidaan käyttää esimermiksi törmäystapahtumissa
säätämään polku takaisin edelliseen sijaintiin.
path_speed
Nopeus (pikseleinä askeleen aikana) jolla polkua on seurattava. Käytä negatiivista arvoa taaksepäin
liikkumiseen.
path_orientation
Polun suorituksessa käytettävä asento (vastapäivään). 0 on polun normaali asento.
path_scale
Polun skaalauskerroin. Suurenna sitä suurentaaksesi polua. 1 on normaaliarvo.
path_endaction
Toiminto, joka suoritetaan polun lopussa. Voit käyttää arvoja, jotka mainittiin yllä.