Resoluutio

Tässä välilehdessä voit määrittää näytön resoluution, jolla pelisi suoritetaan. Oletuksena resoluutiota ei vaihdeta, mutta joskus voit haluta pelin pyörivän pienemällä resoluutiolla, tai haluat asettaa näytön virkistystaajuuden saadaksesi pelin ajastuksen toimimaan oikein. Jos haluat vaihtaa näytön resoluutiota, tulee sinun ensiksi napsauttaa valintalaatikkoa, jossa lukee Set the resolution of the screen (Määritä näytön resoluutio).

Voit muuttaa kolmea asiaa. Ensimmäinen näistä on värisyvyys. Tämä tarkoittaa bittien määrää pikselin väriä varten. Lähes kaikki tietokoneet tukevat nykyään vain 16-bittistä (Korkeat värit) tai 32-bittistä (Todelliset värit) värisyvyyttä, mutta vanhemmat koneet tukevat myös 8-bittistä ja joskus 24-bittistä värisyvyyttä. Game Maker toimii oikein vain 16-bittisellä ja 32-bittisellä värillä. 32-bittinen väri antaa paremman kuvanlaadun, mutta vaatii enemmän muistia ja suoritusaikaa. Jos haluat pelisi toimivan useilla vanhoilla koneilla, valitse värisyvyydeksi 16-bittinen. Muutoin valitse 32-bittinen, tai jätä vaihtamatta.

Toisena on näytön resoluutio eli pikselien määrä (vaaka- ja pystysuoraan) näytöllä. Resoluution vaihtaminen on käytännöllistä esimerkiksi silloin, kun huoneesi ovat erittäin pieniä. Tässä tapauksessa voi auttaa, kun vähennät näytön resoluutiota. Huomaa kuitenkin, että tämä tulee vaikuttaamaan muidenkin ohjelmien suorittamiseen. Tämä saattaa erityisesti aiheuttaa ongelmia pienillä resoluutioilla. Siksi tätä on parasta käyttää vain ensisijaisesti kokoruudun tilassa. Game Maker palauttaa resoluution automaattisesti takaisin normaaliksi, kun peli lopetetaan.

Viimeiseksi voit vaihtaa virkistystaajuutta. Tämä määrittää, kuinka monta kertaa sekunnissa näytön kuva päivitetään. Jos huoneesi nopeus on suurempi kuin virkistystaajuus, jokainen askel ei itse asiassa näy. On paras, jos virkistystaajuus on huoneen nopeuden kerroin. (Jos määrität liian korkean virkistystaajuuden tai se ei ole saatavilla, taajuutta ei vaihdeta.)

Tältä sivulta löytyy myös asetus synkronoinnin käyttämiseksi repeytymisen välttämiseksi (Use synchronization to avoid tearing). Tämä vaatii hieman selittämistä. Näyttö päivitetään tietty määrä kertoja sekunnissa, riippuen virkistystaajuudesta. Jos huone on päivityksen puolivälissä, näytön yläosa näyttää vielä vanhaa kuvaa, kun alaosa näyttää uutta. Tätä tapahtumaa kutsutaan repeytymiseksi. Tämän välttämiseksi voit ottaa käyttöön tämän asetuksen, ja tällöin uusi huoneen kuva kopioidaan näytölle vain, kun päivitys ei ole ikkunan sisällä, jolloin useimmiten repeytymiseltä vältytään. Haittapuolena on, että normaalisti joudumme odottamaan seuraavaan päivitykseen asti. Tämä tarkoittaa, että kuvien maksiminumero tulee hyppimään näytön päivittämisen takia, ja kun suorittaminen ei ole tarpeeksi nopeaa, kuvan päivitysnopeus laskee välittömästi puoleen näytön virkistystaajuudesta. Tästä voi myös seurata konflikti pelin sisäisen ajastamisen ja synkronisoinnin välillä. Jos haluat kuitenkin käyttää tätä, on parasta määrittää näytön virkistystaajuus esimerkiksi 60:een ja määrittää myös huoneen nopeus 30:ksi tai 60:ksi.