Grafiikka-asetukset

Tästä välilehdestä löytyvät pelisi graafisiin ominaisuuksiin vaikuttavat ominaisuudet. Yleensä on käytännöllistä käydä nämä asetukset läpi, sillä niillä voi olla merkittävä vaikutus pelisi ulkonäköön. Muista, että muilla pelaajilla voi olla eritehoiset tietokoneet. Siksi on parasta varmistaa, että nämä asetukset toimivat myös heidän koneillaan.

Aloitus kokonäytön tilassa (Start in fullscreen mode)
Kun tämä on valittu, peli näkyy koko näytöllä; muutoin peli suoritetaan ikkunassa.

Skaalaus (Scaling)
Tässä voit määrittää, mitä tapahtuu, kun ikkuna on isompi kuin huone tai peli on kokonäytön tilassa. Sinulla on kolme vaihtoehtoa. Voit määrittää huoneen näkymään skaalattuna annetussa suhteessa keskellä ikkunaa tai näyttöä. 100 tarkoittaa alkuperäistä kokoa. Tätä vaihtoehtoa käytetään tyypillisesti silloin, kun kuvasi ja huoneesi ovat erittäin pieniä. Seuraava vaihtoehto skaalaa huoneen sillä tavoin, että se täyttää ikkunan tai näytön, mutta pitää kuitenkin kuvasuhteen (leveyden ja korkeuden välinen suhde) samana. Viimeinen vaihtoehto täyttää ikkunan tai näytön kokonaan. Tästä voi aiheutua kuvalle vääristymiä (etenkin ikkunoidussa tilassa, kun pelaajalle on annettu mahdollisuus muuttaa ikkunan kokoa).

Liu'uta pikseleiden väliset värit (Interpolate color beetween pixels)
Kun tämä on valittu, niiden kuvien, taustojen ja tiilien, jotka eivät ole kohdistettu ruudun pikselihin, värit tullaan liu'uttamaan. Tämä on on hyödyllinen etenkin silloin, kun niitä on skaalattu, käännetty tai ne sijaitsevat pikselien välillä. Liu'uttaminen tekee liikkumisesta sulavampaa, mutta voi myös antaa sumentavan efektin. (Tämä voi myös aiheuttaa halkeamia tiilien välissä, jos niitä ei ole sijoitettu huolella.)

Väri huoneen ulkopuolella (Color outside the room region)
Kun huone ei täytä koko ikkunaa tai näyttöä sen ulkopuolella on vähän käyttämätöntä tilaa. Tällä asetuksella voit määrittää tämän alueen värin.

Anna pelaajan muuttaa ikkunan kokoa (Allow the player to resize the game window)
Kun tämä on valittu, pelaaja voi ikkunoidussa tilassa muuttaa ikkunan kokoa vetämällä hiirellä sen reunoista.

Pidä peli-ikkuna aina päällimmäisenä (Let the game window always stay on top)
Kun tämä on valittu, peli-ikkuna pysyy aina muiden ikkunoiden päällä ikkunoidussa tilassa.

Älä piirrä reunoja ikkunoidussa tilassa (Don't draw a border in windowed mode)
Kun tämä on valittu, ikkunoidussa tilassa ikkunalla ei ole reunoja tai otsikkopalkkia.

Älä näytä painikkeita ikkunan otsikkopalkissa (Don't show the buttons in the window caption)
Kun käytössä, ikkunoidussa tilassa otsikkopalkissa ei näytetä painikkeita ikkunan sulkemiseksi, pienentämiseksi tai laajentamiseksi.

Näytä osoitin (Display the cursor)
Määrittää, haluatko pitää hiiren osoittimen näkyvillä. Sen piilottaminen on yleensä nopeampaa ja mukavampaa. (Game Makerilla voit helposti tehdä oman osoitinobjektin.)

Pysäytä peli, kun ikkuna on passiivinen. (Freeze the game when the form looses focus)
Kun tämä on valittu ja pelaaja tuo jonkun toisen ikkunan päällimmäiseksi (esim. toisen ohjelman), peli pysähtyy, kunnes peli-ikkuna aktivoidaan uudelleen.