Edistyneemmät asetukset

Settings (Asetukset) -välilehdellä on kaksi kohtaa, joita emme vielä ole käsitelleet. Ensinnäkin, sieltä löytyy valintalaatikko, jonka nimi on Persistent (pysyvä). Tavallisesti huoneesta poistuessasi huone palautetaan sen alkutilaan. Tämä käy, jos pelissäsi on esimerkiksi jokin määrä kenttiä, mutta yleensä se ei ole, mitä haluat esimerkiksi RPG-pelissä. Silloin huoneen tulisi olla sellainen, millaiseksi se jäi viime kerralla. Persistent-laatikon valitseminen tekee juuri sen. Huoneen tilanne pistetään muistiin ja kun palaat sinne myöhemmin, se on samassa tilassa kuin lähtiessäsi. Huone palautuu vain, kun käynnistät pelin uudelleen. Tähän on itse asiassa poikkeus. Jos merkitset tietyt objektit pysyviksi, niiden objektien instanssit eivät säily huoneessa, vaan siirtyvät seuraavaan huoneeseen.

Toiseksi, sivulta löytyy painike Creation code (Luontikoodi). Sitä painamalla voit kirjoittaa koodia GML-kielellä (tästä myöhemmin lisää), joka suoritetaan huonetta luodessa. Tämä on hyödyllinen esimerkiksi, kun alustetaan tiettyjä muuttujia huoneelle, luodaan instansseja jne. On tärkeää ymmärtää, mitä tarkalleen tapahtuu, kun siirryt pelin tiettyyn huoneeseen.

Huoneen alkamistapahtumat voivat siis esimerkiksi käyttää muuttujia, jotka on luotu huoneen luontikoodissa ja luontitapahtumassa voit viitata kaikkiin huoneen instansseihin (sekä uusiin että pysyviin).

On vielä yksi vaihtoehto. Ponnahdusvalikossa, jonka voit avata klikkaamalla instanssia <Ctrl>-näppäin pohjassa, voit nyt asettaa tietylle instanssille omaa luontikoodia. Tämä koodi suoritetaan huoneen alkaessa, juuri ennen kuin instanssin luontitapahtuma suoritetaan. Tämä on erittäin hyödyllinen keino esimerkiksi instanssille ominaisten parametrien asettamiseen.