Partikkelijärjestelmiä käytetään erikoistehosteiden luomiseen. Partikkelit ovat pieniä elementtejä (joita edustaa joko pikseli tai pieni muoto). Nämä partikkelit liikkuvat ympäriinsä niille aiemmin annettujen sääntöjen mukaan ja ne voivat muuttaa väriään liikkuessaan. Monet tällaiset partikkelit yhdessä voivat muodostaa mm. ilotulitusta, liekkejä, sadetta, lunta, tähtikenttiä jne.
Game Makerissa on erittäin laaja partikkelijärjestelmä, jota voi käyttää funktioiden avulla. Rajoitetumpaa versiota tästä voi käyttää alla olevilla toiminnoilla.
Partikkelijärjestelmä voi käsitellä useantyyppisiä partikkeleita. Partikkelijärjestelmän luomisen jälkeen ensimmäinen asia, mikä on tehtävä, on partikkelityyppien määritteleminen. Alla olevien toimintojen avulla voit määrittää enintään 16 erilaista partikkelityyppiä. Jokaisella tyypillä on muoto, koko ja alku- sekä loppuväri. Väri muuttuu hitaasti alkuväristä loppuväriksi. Partikkeleilla on rajallinen elämisaika. Tyypille määritetään vähimmäis- ja enimmäiselämisajat. Partikkeleilla voi myös olla nopeus ja suunta. Lopuksi, painovoima ja kitka voivat vaikuttaa partikkeleihin.
Kun olet määritellyt partikkelityypit, niitä on luotava paikkoihin huoneessa. Voit joko lähettää usean partikkelin purkauksena tai luoda jatkuvan partikkelien virran. Partikkelit ilmestyvät partikkelien lähettäjistä (emitter). Partikkelijärjestelmässä voi olla kerrallaan 8 toimivaa lähettäjää samanaikaisesti. Kun olet siis luonut partikkelityypit, on sen jälkeen luotava lähettäjät ja käskeä niiden joko lähettää partikkeleita purkauksina tai jatkuvana virtana.
Alla on koko partikkelitoimintojen valikoima. On parasta kokeilla eri vaihtoehtoja, että saat aikaan haluamasi tehosteen.
Create Part System (Luo partikkelijärjestelmä)
Tämä toiminto luo partikkelijärjestelmän. Sitä on kutsuttava ennen kuin mitään muita toimintoja voi
käyttää. Sitä tarvitsee kutsua vain kerran. Sinun tulee määritellä syvyys, jolle partikkelit piirretään.
Jos käytät suurta positiivista syvyyttä, partikkelit ilmestyvät instanssien taakse. Jos käytät
negatiivista syvyyttä, ne ilmestyvät instanssien eteen.
Destroy Part System
(Tuhoa partikkelijärjestelmä)
Tämä toiminto tuhoaa partikkelijärjestelmän ja vapauttaa kaiken sen varaaman muistin. Älä unohda kutsua
tätä toimintoa (esimerkiksi, kun siirryt toiseen huoneeseen), koska partikkelijärjestelmät käyttävät
paljon muistia.
Clear Part System
(Tyhjennä partikkelijärjestelmä)
Tämä toiminto poistaa kaikki näkyvissä olevat partikkelit. Se ei pysäytä lähettäjiä, joten uusia
partikkeleita saatetaan tehdä heti sen jälkeen, jos käytät partikkeleita virtana lähettäjiä (katso
alempaa).
Create Particle (Luo partikkeli)
Tällä toiminnolla voit luoda partikkelityypin. Voit valita jonkin saatavilla olevista 16 tyypistä.
Tälle partikkelityypille voit määrätä muodon tai kuvan, jota käytetään sillä. Jos määrität kuvan, sitä
käytetään partikkelin kuvana. Jos taas valitset kuvaksi No Sprite (ei kuvaa), käytetään muotoa.
On olemassa monia mielenkiintoisia sisäänrakennettuja muotoja. Voit myös määrittää sen pienimmän ja
suurimman mahdollisen koon (kun partikkeli ilmestyy, sen koko on sattumanvarainen luku näiden
raja-arvojen väliltä). Huomaa, että vain partikkelityyppi luodaan, ei itse partikkelia. Tähän
tarkoitukseen sinun on käytettävä lähettäjiä (katso alempaa).
Particle Color (Partikkelin väri)
Partikkelilla voi olla väri (oletusväri on valkoinen). Tällä toiminnolla voit asettaa tietyn
partikkelityypin värin. Sinun on määritettävä, minkä partikkelityypin väri valitaan. Sitten on
määritettävä, miten väri asetetaan. Joko väri valitaan kahden annetun värin väliltä tai väri alkaa
yhdestä väristä ja muuttuu partikkelin elämisajan mukana toiseksi väriksi. Molemmat värit on annettava.
Lopuksi voit määrittää alpha-läpinäkyvyyden. Sinun tulee määrittää läpinäkyvyys partikkelin
luontihetkellä ja sen kuolemishetkellä. Läpinäkyvyys muuttuu sitten hitaasti näiden arvojen välillä.
On yleensä mukavan näköistä laskea partikkelin alpha-arvoa sen elämänkaaren aikana.
Particle Life (Partikkelin elämä)
Partikkeli elää tietyn määrän askelia. Sen jälkeen se katoaa. Tällä toiminnolla voit asettaa tietyn
partikkelityypin elämisajan. Sinun tulee määritellä kaksi raja-arvoa, jolloin itse elämisaika valitaan
sattumanvaraisesti näiden väliltä.
Particle Speed (Partikkelin nopeus)
Tällä toiminnolla voit asettaa partikkelin nopeuden ja liikkeen suunnan. Jälleen kerran sinun tulee
määrittää kaksi arvoa ja itse arvo valitaan sattumanvaraisesti näiden väliltä. Jos haluat esimerkiksi,
että partikkeli kulkee sattumanvaraiseen suuntaan, anna raja-arvoiksi 0 ja 360. Voit myös määrittää
kitkan. Tämä arvo vähennetään nopeudesta joka askeleella, kunnes sen arvo on 0. (Voit antaa
partikkelille lisää nopeuttaa antamalla negatiivisen kitkan.)
Particle Gravity (Partikkelin painovoima)
Tällä toiminnolla voit asettaa tietylle partikkelityypille painovoiman määrän ja suunnan. Suunta 270 on
alaspäin.
Particle Secondary (Toissijainen partikkeli)
Tämä on hiukan monimutkaisempaa. Partikkelit voivat luoda toisia partikkeleita elämänsä aikana ja
kuollessansa. Tällä toiminnolla voit määrittää tämän. Voit määrittää partikkelityypin ja luotavien
partikkelien määrän joka askeleella, sekä tuhoutuessa luotavien partikkelien määrän. Ole kuitenkin tämän
kanssa varovainen. Voit helposti luoda tällä tavalla suuria määriä partikkeleita, jolloin
partikkelijärjestelmä hidastuu huomattavasti. Voit käyttää lukuina myös negatiivisia arvoja.
Negatiivinen arvo x tarkoittaa, että joka askeleella partikkeli luodaan todennäköisyydellä -1/x.
Jos siis esimerkiksi haluat luoda toissijaisen partikkelin keskimäärin joka neljännellä askeleella,
käytä arvoa -4. Toissijaiset partikkelit ovat hyviä partikkelipyrstöjen ja räjähtävien partikkelien
tapaisien tehosteiden luomiseen.
Create Emitter (Luo lähettäjä)
Tämä toiminto luo partikkelien lähettäjän (emitter). Lähettäjät luovat partikkeleita. Lähettäjiä voi
olla yhteensä kahdeksan kappaletta. Valitse lähettäjä ja määritä sen muoto, koko ja sijainti
(törmäyslaatikon muodossa).
Destroy Emitter (Tuhoa lähettäjä)
Tämä toiminto tuhoaa määritetyn lähettäjän. Huomaa, että partikkelit, jotka tämä lähettäjä on luonut,
eivät tuhoudu.
Burst from Emitter (Lähetä purkaus lähettäjästä)
Vaikka olet määrittänyt partikkelityypin ja lähettäjän, ei silti partikkeleita vielä ilmesty. Sinun on
vielä kerrottava lähettäjälle, että sen on luotava partikkeleita. Tällä toiminnolla voit käskeä tiettyä
lähettäjää lähettämään annetun määrän ilmoitetun tyypin partikkeleita. Kaikki nämä partikkelit luodaan
samanaikaisesti. Voit käyttää lukuna myös negatiivista arvoa. Negatiivinen arvo x tarkoittaa, että
partikkeli luodaan todennäköisyydellä -1/x. Jos haluat siis esimerkiksi luoda partikkelin 25 prosentin
todennäköisyydellä, käytä arvoa -4.
Stream from Emitter (Lähetä virtaa lähettäjästä)
Tällä toiminnolla voit käskeä tiettyä lähettäjää lähettämään tietyn määrän määrätyntyyppisiä
partikkeleita. Jokaisella askeleella luodaan tämän verran partikkeleita, jolloin muodostuu jatkuva
partikkelien virta. Lähettäjä jatkaa partikkelivirran lähettämistä, kunnes tuhoat sen tai käsket sen
lähettää nollan partikkelin virtaa. Voit käyttää lukuina myös negatiivisia arvoja. Negatiivinen arvo x
tarkoittaa, että joka askeleella partikkeli luodaan todennäköisyydellä -1/x. Jos siis esimerkiksi haluat
luoda partikkelin keskimäärin joka neljännellä askeleella, käytä arvoa -4.