Set Score (Aseta pisteet)
Game Makerissa on sisäänrakennettu pistejärjestelmä. Pisteet näytetään oletuksena
ikkunan otsikkorivillä. Tällä toiminnolla voit muuttaa pistemäärää yksinkertaisesti antamalla
uuden pistemäärän. Usein tahdot lisätä pisteitä. Älä tällöin unohda merkitä
Relative-valintalaatikkoa.
Test Score (Testaa pisteitä)
Tällä kysymystoiminnolla voit tarkistaa, vastaako pistemäärä annettuja arvoja.
Voit valita, pitääkö pisteiden määrän olla suurempi, pienempi vai yhtäsuuri annetun arvon suhteen.
Draw Score (Piirrä pisteet)
Tällä toiminnolla voit piirtää pisteiden määrän tiettyyn kohtaan ruutua. Sinun tulee
ilmoittaa sijainti, johon pisteiden määrä piirretään, ja teksti, joka kirjoitetaan ennen
pisteiden määrää. Pisteet piirretään senhetkisellä käytössä olevalla fontilla. Tätä toimintoa
voi käyttää vain objektien piirtotapahtumassa (Draw).
Show Highscore (Näytä ennätyslista)
Jokaiselle pelille pidetään yllä omaa ennätyslistaa. Tämä toiminto näyttää pelin ennätyslistan.
Jos pisteet ovat paremmat, kuin listan heikoin tulos, uudet pisteet lisätään ja pelaaja voi
kirjoittaa nimensä. Voit myös valita käytettävän taustan, sen, näytetäänkö pisteikkunan kehykset,
sekä vanhojen ja uuden ennätysten värit ja fontin.
Clear Highscore (Tyhjennä ennätyslista)
Tämä toiminto tyhjentää ennätyslistan.
Set Lives (Aseta elämät)
Game Makerissa on myös sisäänrakennettu elämäjärjestelmä. Tällä toiminnolla voit
muuttaa jäljellä olevien elämien määrää. Tavallisesti elämät asetetaan pelin alussa johonkin
arvoon, esimerkiksi arvoksi 3, ja niiden määrää lasketaan tai nostetaan, riippuen siitä,
mitä pelissä tapahtuu. Muista lisätessäsi tai vähentäessäsi elämiä tarkistaa, että olet valinnut
Relative-valintalaatikon. Kun elämien määrä putoaa nollaan (tai sen alle), tapahtuma
"No More Lives" (ei elämiä jäjellä) -tapahtuma suoritetaan.
Test Lives (Testaa elämiä)
Tällä kysymystoiminnolla voit tarkistaa, vastaako elämien määrä annettuja arvoja.
Voit valita, pitääkö elämien määrän olla suurempi, pienempi vai yhtäsuuri annetun arvon suhteen.
Draw Lives (Piirrä elämät)
Tällä toiminnolla voit piirtää elämien määrän tiettyyn kohtaan ruutua. Sinun tulee ilmoittaa
sijainti, johon teksti kirjoitetaan, sekä teksti, joka kirjoitetaan ennen elämien määrää.
Piirrossa käytetään viimeisintä aiemmin määriteltyä fonttia. Tätä toimintoa voidaan käyttää
vain objektin piirtotapahtumassa (Draw).
Draw Life Images (Piirrä elämät kuvina)
Jäljellä olevien elämien numeroina piirtämisen sijaan on usein mukavampaa piirtää elämät
käyttäen pieniä kuvia. Tämä toiminto tekee juuri sen. Sinun tulee määritellä sijainti, johon
elämät piirretään, käytettävä kuva ja piirrettävien elämien määrä. Tätä toimintoa voidaan käyttää
vain objektin piirtotapahtumassa.
Set Health (Aseta terveys)
Game Makerissa on myös sisäänrakennettu terveysjärjestelmä. Tällä toiminnolla voit
muuttaa terveyden määrää. Suurin mahdollinen terveyden arvo on 100 ja pienin 0. Sinun tarvitsee
vain antaa uusi terveyden määrä. Joskus voit haluta vähentää terveyden määrää. Tällöin muista
tarkistaa, että olet valinnut Relative-valintalaatikon. Kun terveys putoaa nollaan tai
sen alle, suoritetaan "Out of Health" (ei terveyttä jäljellä) -tapahtuma.
Test Health (Testaa terveyttä)
Tällä kysymystoiminnolla voit tarkistaa, vastaako terveyden määrä annettuja arvoja.
Voit valita, pitääkö terveyden määrän olla suurempi, pienempi vai yhtäsuuri annetun arvon suhteen.
Draw Health (Testaa terveys)
Tällä toiminnolla voit piirtää terveyden määrän terveyspalkin muodossa. Kun terveys
on 100, piirretään täysi palkki, kun taas sen ollessa 0 palkki on tyhjä. Sinun tulee
määrittää palkin sijainti ja koko sekä palkin ja taustan värit.
Show Caption (Näytä otsikko)
Tavallisesti ikkunan otsikkorivillä näytetään huoneen nimen lisäksi myös pisteet. Tällä toiminnolla
voit muuttaa tätä. Voit määrittää, näytetäänkö pisteet, elämät ja/tai terveys, ja millaiset otsikot
näiden eteen kirjoitetaan.