Create Instance (Luo instanssi)
Tällä toiminnolla voit luoda instanssin objektista. Sinun tulee määritellä, minkä objektin instanssi
luodaan ja uuden instanssin sijainti. Jos valitset Relative (Suhteellinen) -valintalaatikon,
sijainti on suhteellinen nykyisen instanssin sijaintiin. Instanssien luominen pelin aikana on erittäin
hyödyllistä. Avaruusalus voi luoda luoteja, pommi voi luoda räjähdyksen jne. Monissa peleissä on
jonkinlainen hallintaobjekti, joka luo ajoittain hirviöitä tai muita instansseja. Sitten uuden
instanssin luontitapahtuma suoritetaan.
Create Moving (Luo liikkuva)
Tämä toiminto toimii samalla tavalla kuin yllä oleva, mutta sillä on kaksi ylimääräistä kenttää.
Voit nyt määrittää myös nopeuden ja suunnan uudelle instanssille. Huomaa, että jos valitset
Relative -laatikon, vain sijainti on suhteellinen, mutta nopeus ja suunta eivät ole. Jos
haluat esimerkiksi, että luoti kulkee samaan suuntaan kuin sen ampuja, täytyy tehdä pieni temppu.
Käytä sijaintina koordinaatteja 0,0 ja valitse Relative-laatikko. Suunnaksi tarvitsemme nykyisen
instanssin suunnan. Tämä onnistuu kirjoittamalla laatikkoon sana direction. (Tämä on itse
asiassa muuttuja, joka tarkoittaa aina suuntaa, johon instanssi liikkuu.)
Create Random (Luo satunnainen)
Tällä toiminnolla voit luoda instanssin jostain neljästä sattumanvaraisesta objektista. Sinun tulee
määritellä nämä neljä vaihtoehtoa ja sijainti. Tähän sijaintiin sijoitetaan sitten yhden näistä neljästä
objektista instanssi. Jos valitset Relative-valintalaatikon, uusi sijainti on suhteellinen
nykyisen instanssin sijaintiin. Jos et tarvitse kaikkia neljää objektipaikkaa, voit valita joihinkin
niistä No Object (ei objektia). Tämä on hyödyllinen toiminto esimerkiksi sattumanvaraisen objektin
luomiseen johonkin sijaintiin.
Change Instance (Vaihda instanssi)
Tällä toiminnolla voit vaihtaa nykyisen instanssin jonkin toisen objektin instanssiksi. Voit esimerkiksi
siis vaihtaa pommin instanssin räjähdykseksi. Kaikki asetukset, kuten liike ja muuttujien arvot,
säilyvät samoina. Voit valita, suoritetaanko nykyisen objektin tuhoutumistapahtuma (Destroy) ja uuden
objektin luomistapahtuma (Create).
Destroy Instance (Tuhoa instanssi)
Tällä toiminnolla voit tuhota nykyisen instanssin. Tällöin suoritetaan myös instanssin
tuhoutumistapahtuma (Destroy).
Destroy at Position (Tuhoa sijainnista)
Tällä toiminnolla voit tuhota kaikki instanssit, joiden raja-alueen sisällä on annettu sijainti. Tämä
on hyödyllinen esimerkiksi räjähtävän pommin tekemisessä. Kun valitset Relative-laatikon,
sijainti on suhteellinen nykyisen instanssin sijaintiin nähden.
Change Sprite (Vaihda kuva)
Tällä toiminnolla voit vaihtaa instanssin kuvaa. Sinun tulee määritellä uusi kuva. Voit myös määritellä,
mikä alikuva näytetään. Yleensä tässä käytetään arvoa 0 (ensimmäinen alikuva) paitsi jos halutaan nähdä
jokin tietty alikuva. Käytä arvoa -1, jos et halua vaihtaa nykyistä alikuvan numeroa. Lopuksi voit vielä
muuttaa alikuvien muodostaman animaation nopeutta. Jos haluat nähdä vain tietyn alikuvan, laita
nopeudeksi 0. Jos nopeus on suurempi kuin yksi, joitain alikuvia hypätään yli. Jos se taas on pienempi
kuin yksi, joitain alikuvia näytetään useamman kerran peräkkäin. Älä käytä negatiivista nopeutta. Kuvien
vaihtaminen on tärkeä ominaisuus. Voit esimerkiksi vaihtaa hahmon kuvaa riippuen siitä, mihin suuntaan
se kävelee. Tämä onnistuu tekemällä jokaista (neljää) suuntaa kohden oman kuvansa. Näppäimistön
nuolinäppäintapahtumissa (Keyboard) määrittelet tällöin liikkeen suunnan ja kuvan.
Transform Sprite (Muunna kuvaa)
Tällä toiminnolla voit muuttaa instanssin kuvan kokoa ja asentoa. Käytä skaalauskertoimia kuvan
kasvattamiseksi tai pienentämiseksi. Angle on kulma, jossa kuva piirretään instanssin suhteen,
asteina vastapäivään. Jos haluat esimerkiksi, että kuvan asento on samaan suuntaan kuin mihin instanssi
liikkuu, käytä arvona muuttujaa direction. Tämä on hyödyllistä esimerkiksi autolla. Voit myös
määrätä, pitäisikö kuva peilata vaaka- ja/tai pystysuunnassa.
Tämä toiminto on käytettävissä vain Game Makerin Pro-versiossa.
Color Sprite (Värjää kuva)
Normaalisti kuva piirretään, kuten se on määritelty. Tällä toiminnolla voit vaihtaa kuvan väriä. Tämä
väri sekoitetaan kuvan kanssa, eli niiden yhdistelmä on lopullinen kuva. Jos haluat piirtää kuvan eri
väreissä, on parasta määritellä kuva mustavalkoisena ja sitten sekoittaa siihen oikea väri. Voit myös
asettaa kuvan alpha-läpinäkyvyyden. Arvolla 1 kuva on täysin näkyvä, ja arvolla 0 se on täysin
läpinäkyvä. Tältä väliltä oleva arvo tekee kuvasta osittain läpinäkyvän. Tämä on hieno tapa esimerkiksi
räjähdysten tekoon.
Tämä toiminto on käytettävissä vain Game Makerin Pro-versiossa.
Play Sound (Soita ääni)
Tällä toiminnolla voit soittaa jonkin pelisi ääniresursseistasi. Voit valita äänen, joka soitetaan, ja
sen, toistetaanko ääni vain kerran vai jatketaanko sen toistoa. Montaa aaltoääntä voi soittaa
yhtäaikaisesti, mutta midiääniä vain yhtä kerrallaan. Jos siis aloitat midiäänen, nykyinen midiääni
lopetetaan.
Stop Sound (Lopeta ääni)
Tämä toiminto lopettaa valitun äänen toistamisen. Jos saman äänen instansseja soi enemmän kuin yksi
kerrallaan, ne kaikki lopetetaan.
Check Sound (Tarkista ääni)
Jos ilmoitettua ääntä toistetaan, seuraava toiminto suoritetaan, muulloin se ohitetaan. Voit myös valita
Not-laatikon, jolloin seuraava toiminto suoritetaan vain, kun ääntä ei toisteta. Voit esimerkiksi
tarkistaa, soitetaanko taustamusiikkia, ja jos ei, valita uuden taustamusiikin.
Huomaa, että tämä toiminto palauttaa toden arvon silloin, kun ääntä oikeasti toistetaan
kaiuttimista. Kun kutsut äänen aloittavaa toimintoa, se ei heti saa ääntä soitettavaksi
kaiuttimista, jolloin tämä toiminto voi palauttaa vielä jonkin aikaa epätotta arvoa. Samoin, kun
ääni pysäytetään, kuulet sen vielä jonkin aikaa (esim. kaiun takia) ja toiminto palauttaa siksi
edelleen toden.
Previous Room (Edellinen huone)
Siirtyy edelliseen huoneeseen. Voit määrätä siirtymätehosteen huoneiden välillä. Kokeilemalla löydät
parhaiten sopivan vaihtoehdon. Jos olet ensimmäisessä huoneessa, tämä toiminto antaa virheen.
Next Room (Seuraava huone)
Siirtyy seuraavaan huoneeseen. Voit määrätä huonesiirtymän.
Restart Room (Aloita huone alusta)
Nykyinen huone aloitetaan alusta. Voit määrätä huonesiirtymän.
Different Room (Eri huone)
Tällä toiminnolla voit siirtyä johonkin tiettyyn huoneeseen. Sinun tulee määritellä huone ja käytettävä
huonesiirtymä.
Check Previous (Tarkista edellinen)
Tämä toiminto tarkistaa, onko edellinen huone olemassa. Jos on, seuraava toiminto suoritetaan.
Tätä tarvitaan yleensä ennen edelliseen huoneeseen siirtymistä.
Check Next (Tarkista seuraava)
Tämä toiminto tarkistaa, onko seuraava huone olemassa. Jos on, seuraava toiminto suoritetaan.
Tätä tarvitaan yleensä ennen seuraavaan huoneeseen siirtymistä.